Maria Montessori Kitaplığı (4)
  • Çocuğun Keşfi by: Maria Montessori  11,00

    Dr. Maria Montessori eserlerinde eğitim üzerine yapılagelen tartışmaların ötesine geçerek “çocuğu tanımanın ve sevmenin yeni bir yolu”nu araştırıyor.

    Montessori bu kitabında çocuğun doğasını tanımlıyor ve çocuğun öğrenme ihtiyacı etrafında odaklanan Montessori Eğitim Modeli hakkında etraflıca bilgi veriyor. Yöntemini ve Montessori materyallerini nasıl geliştirdiğinin hikâyesini  hoş anekdotlarla anlatıyor.

    Montessori, yönteminin  genel prensipleri bir kez kavrandığında pratiğe uygulanmasının son derece basit olacağını ifade ediyor. Disiplin sağlamak uğruna nefes tüketen öğretmenlerin döneminin kapandığına, sözel direktiflerin yerini “gelişim materyallerinin” aldığına işaret ediyor. Bu materyaller çocuğa “kendi çabasıyla kendi başına öğrenme” fırsatı veriyor. Öğretmense çocuğun kendiliğinden ilerleyen çalışmasının gözetmeni görevini üstleniyor.

    “Bu çalışmanın İtalyanca üçüncü basımı yayımlanırken çalışmalarımın henüz başında yazdıklarımın yeniden basılmasını haklı göstermeye çalışmıştım. Şimdi, kırk iki yıl sonra, bu basımın yayımlanması konusunda kendimi mazur gösterme gereksinimini daha da fazla hissediyorum. Amacım hep aynıydı, ancak çalışmalarımın gelişimi ve okullarımızdaki çocuklardan öğrendiklerimiz sonucunda ulaştığımız neticeler en içten beklentilerimizin bile ötesine geçti. (…) Zaman ilerledikçe bilimde ve bizim çalışmalarımızda da büyük ilerlemeler yaşandı; bununla birlikte ilkelerimizin doğrulandığını gördük. İnsanoğlunun, öncelikle barış ve birlik konusundaki sorunlarını, dikkat ve çabamızı, çocuğun keşfedilmesine ve çocuğun oluşumu sırasında ortaya çıkan insan kişiliğinin büyük potansiyelini geliştirmeye yönelterek çözebileceğimize olan inancımızda yanılmadığımızı gördük.”

  • Çocuğunuz Hakkında Bilmeniz Gerekenler by: Maria Montessori  11,00

    Anne babalar için çok değerli bir rehber kitap niteliğindeki bu eser Dr. Maria Montessori’nin Hindistan’da verdiği seminerlere dayanmaktadır. “Montessori eğitim metodu bilimsel bir metottur. Temelini çocukluğa dair bilgiler oluşturur. Çocuğun bedensel ve zihinsel gelişimi hakkında keşfedilen yasalar üzerine geliştirilmiştir.”  cümleleriyle başlayan kitapta Montessori Eğitim Modeli’nin temel prensipleri, kolayca anlaşılan bir dille ifade ediliyor. Dr. Maria Montessori’nin bu eseri, eğitimcilerin yanı sıra akademik alt yapısı olmayan okuyucuya da hitap ediyor.

    “Şimdi çocuğun neredeyse doymaz bir iştahla yöneldiği bu etkinlik ve işlerin ona sunulmasının ne denli önemli olduğunu vurgulamak isterim. Şunu bilmeliyiz ki çocuğun duyduğu zihinsel açlık, en az fiziksel açlık kadar gerçektir. Fiziksel açlık örneğinden hareket ederek zihinsel açlığı göstermeye çalışalım. Acıktığınızı ve yiyecek bir şeyinizin olmadığını düşünün. Biri yanınıza geliyor ve diyor ki: ‘Ne kadar da şanssızsın, senin için çok üzülüyorum ve sana dua edeceğim. Yiyecek bir şeyler verebilecek birileriyle karşılaşmanı diliyorum.’ Yöneldiğin bir başkasıysa ‘Çekil git, defol buradan!’ diyor mesela.  Ne birinci kişi ne de ikincisi açlığını gidermiyor. Bunun sana güzellikle veya kaba bir şekilde söylenmesi, pratik açıdan senin için hiçbir fark oluşturmuyor. Zira ikisi de karnını doyurmuyor.

    Nasıl ki karnı acıkmış bir çocuk asabi ve söz dinlemez olur, eyleme geçmek ve gelişmek isteyen, hem zihnini hem ruhunu beslemeye muhtaç bir çocuk da aynen böyle olacaktır. Karın açlığı vücudu besleyerek giderilir. Zihinsel açlık ise çocuğun zihninin ve ruhunun beslenmesiyle giderilebilir. Bir başkası sizin yerinize çorbanızı içse, vücudu gelişen siz olmazsınız.”

  • Çocukluğun Sırrı by: Maria Montessori  15,00

    Maria Montessori’nin düşüncelerinin orijinalliği ve modernliği, felsefesine en iyi giriş niteliğindeki bu eserin âdeta sayfalarından yansıyor. Bu büyük İtalyan eğitimci, açık ve net bir anlatımla “çocuğun kişiliğine saygı”ya dayanan Montessori Eğitim Modeli’nin prensiplerini ortaya koyuyor. Çocuğun kendini bir birey olarak ifade etmesine, kendi doğasına saygı göstererek potansiyelini gerçekleştirmesine yardım etmek; eğitimcinin görevi işte budur.

    “Çocuğu keşfetmek ve özgürlüğünü gerçekleştirmek ideali” çocuk eğitimi alanındaki kuramcı ve uygulamacıların geçen yüzyılın başından beri meşgul oldukları bir hedeftir.

    Günümüzdeyse okullarda eğitim müfredatının iyileştirilmesinde Montessori felsefesinin temel düşüncelerine gittikçe daha fazla başvuruluyor. Maria Montessori çocuğun gelişme ve araştırma ihtiyacına, kendi başına öğrenmesine katkıda bulunan modern bir ders verme tarzı ve ders materyalleri geliştirmiştir. Öğretmen ve öğrenci rollerini yeni baştan belirlemiş, yaş ve performans kriterleri açısından karma sınıflar oluşturmayı teşvik etmiştir.

    Çocuğun gelişimini emzirme döneminden itibaren mercek altına yatıran, çocuğun sırrını keşfetmeye çalışarak karakterinin ve iç dünyasının olgunlaşmasına ona yardım etmeyi hedefleyen bu kitabı her eğitimci ve her anne baba mutlaka okumalı.

  • Harika Çocuk by: Tim Seldin  32,00

    Dahilere ilham kaynağı olan Montessori yöntemiyle öz güven ve kişilik geliştiren oyunlar, etkinlikler, fikirler

    “Eğitimin amacı sadece çocuğa bilgi aktarmak değil, her çocuğun tabiatında zaten var olan keşfetme ve öğrenme isteğini uyandırmaktır”

    Şeklinde özetlenebilecek modern eğitim felsefesine artık hepimiz aşinayız. Peki, bu felsefeyi yaklaşık 100 yıl önce yaygın eğitim sistemine uygulayan kişinin Maria Montessori olduğunu biliyor musunuz? Dünya çapında başarısı kanıtlanmış Montessori okullarının dayandığı bu felsefe, her çocuğu doğuştan yetenekli kabul eder ve eğitimde son derece olumlu sonuçlar vermiştir. Google kurucuları Sergey Brin ve Larry Page de başarılarını Montessori’den aldıkları ilhama borçlu olduklarını ifade ederler.

    Çocuğunuzun Montessori eğitim sisteminden sadece Montessori okullarında faydalanabileceğine inanıyorsanız yanılıyorsunuz. Uluslar arası Montessori Konseyi ve Vakfı Başkanı Tim Seldin’in kaleme aldığı Harika Çocuk Nasıl Yetiştirilir isimli kitap, çocukların eğitiminde en kritik zaman dilimi olan 0-6 yaş döneminde Montessori felsefesini evinizde ve günlük yaşamınızda nasıl hayata geçireceğinizi açık ve net bir dille anlatıyor. Seldin’in metnine eşlik eden 300’den fazla renkli fotoğraf ve kolayca algılamayı sağlayacak şekilde tasarlanmış sayfa düzeni, anlatılanları hemen hayata geçirme arzusu uyandırıyor. Kitabın ele aldığı başlıca konular şunlar:

    • Bebek ve çocuk dostu bir ev dekorasyonu nasıl oluşturulur?
    • Görme, işitme, koklama, tatma ve dokunma duyularını geliştirecek faaliyetler nelerdir?
    • 2-3 yaşından itibaren çocuklarınızı; tuvalet alışkanlığı, kıyafet giyip çıkarma ve yemek yeme gibi öz bakımlarını kendi başlarına yapmaya nasıl teşvik edersiniz?
    • 3-4 yaştan itibaren çocuklarınızı sofra kurup kaldırma, toz alma, yatak yapma, yerleri süpürme gibi ev işlerini yapmaya nasıl alıştırırsınız?
    • Çocuğa küçük yaştan itibaren büyüklere saygılı, küçüklere şefkatli ve yardımsever bir biçimde davranmayı nasıl öğretirsiniz?
    • 0-6 yaş çocuklara doğa hakkında nasıl daha fazla şey öğretebilirsiniz?
    • 3-4 yaşından itibaren okuma yazma ve matematiği hangi yöntemle öğretebilirsiniz?
    • Montessori usulu eğitici doğum günü partisi, besin zinciri oyunu ve benzeri faaliyetler nelerdir?

    Çocuğunuza küçük yaşta kendi işini kendi görme becerisini kazandırmak, ona öz güven ve bağımsızlık aşılamanın en etkin yolu olarak ortaya çıkıyor. Kitapta, Maria Montessori’nin 1900’lü yıllarda felsefesini İtalya’daki yetimhane ve islah evlerinde uygulayarak karakter  ve zekâ gelişiminde mucizeler yarattığını anlatan bir bölüm de yer alıyor. Son olarak, kitabın anne babada uyandırdığı hissi, bir okuyucusunun ağzından dinleyelim:

    Bu kitabı okuduğumda, oğluma bakışım değişti. Onun, doğuştan getirdiği yetenekleriyle büyük bir gelişim potansiyeline sahip olduğu bilinci yerleşti bende. İçimde Montessori yöntemlerini hemen hayata geçirme isteği uyandı. Oğlum, günlük hayat becerilerini edindikçe, kendine daha fazla güvenmeye başladı ve çok daha bağımsız hareket etmeye alıştı.