İnceleme-Araştırma (6)
  • Adab Bilinci by: H. Ali Akar  6,00

    İslâm âdâbının kaynağı birinci derecede Kur’an-ı Kerim, daha sonra peygamberimizin sünneti, sahabe-i kiramın kavli ve İslam âlimlerinin söz ve yaşayışlarıyla Müslüman toplumların akl-ı selime uygun örf ve âdetleridir.

    Her şeyi kusursuz olarak yaratan Allah (c.c.), insanlara da kendileri için en doğru olan yaşam ve davranış tarzlarını, göndermiş olduğu kitap ve peygamberler vasıtasıyla bildirmiştir.

    Kur’an ve sünnet ışığında görgü kurallarını ele alan bu çalışma misafirperverlikten bayram törenlerine, sosyal yardımlaşmadan insanların birbirlerini sevip saymasına, şahsî ve ailevî hayatın edep kurallarından, sosyal hayatın çeşitli yönlerine varıncaya kadar insan hayatında gerekli olan her türlü görgü kurallarını ele alıyor.

    Yüce Yaradanın bizlere peygamberleri aracılığıyla öğrettiği edeb ve ahlâk kuralları; değişmeyen, en güzel ve en doğru olandır. Kitap, Kur’an ve sünnet ekseninde huzurlu bir hayat sürdürebilmemiz için gerekli olan davranış kurallarını çok sade ve anlaşılır bir şekilde sunuyor.

  • Din Nedir by: Lev Nikolayeviç Tolstoy  12,00

    Günümüz okumuşlarının anlayışına göre din lüzümlu değildir: onun yerini bilim alacak ya da çoktan aldı bile. Oysa tıpkı geçmişte olduğu gibi bugün de tek bir insan toplumu veya tek bir aklı başında kişi dahi dinsiz yaşamamıştır ve yaşayamaz da. Aklı başında kişi diyorum, çünkü aklı başında olmayan kişi tıpkı bir hayvan gibi dinsiz yaşayabilir. Aklı başında bir varlık ise dinsiz yaşayamaz; çünkü öncelikle ve sonrasında neyi yapması gerektiği konusunda ona hakikaten yol gösteren sadece ve sadece dindir. Din insana yaratılışı gereği verildiğinden aklı başında hiçbir insan dinsiz yaşayamaz.

  • Hayal Alemleri by: William C. Chittick  15,00

    New York State Üniversitesinde öğretim üyesi olan araştırmacı, yazar William C. Chittick, doktorasını Seyyid Hüseyin Nasr yönetiminde Tahran Üniversitesinde tamamlamıştır. İslami düşünce geleneğini derinlemesine incelemiş, felsefe ve tasavvuf alanlarında son derece önemli bulgulara varmıştır.

    Chittick bu kitapta, varlık (vücud) kavramını ve dinlerin çeşitliliği problemini Muhyiddin Arabi’nin en önemli eserlerinden biri olan Futuhat-ı Mekkiye çerçevesinde tartışır.

    Kitap üç bölümden oluşur. “İnsanın Mükemmelliği” adlı Birinci Bölüm’de vücud ve vücud ışığında âlem ve insan ilişkileri anlatılır. Bu ilişkiye bağlı olarak “İnsan-ı Kâmil” kavramına değinilir. “Hayal Âlemleri” adlı İkinci Bölüm, İbn Arabi’nin hayal kavramına ayrılmıştır. Zihnin kurgusundan ibaret olmayan hayale ait görünüşler ve İbn Arabi’nin tecrübelerinden örnekler verilir. Allah’ın rahmetinin gazabını geçtiği vurgulanır. “Dinlerin Çeşitliliği” adlı Üçüncü Bölümde İbn Arabi’nin inancın doğası ve dinlerin çeşitliliği hakkındaki görüşleri açıklanır.

     

  • Muhammed İkbal’in Tasavvufî Düşüncesi by: Doç. Dr. İsa Çelik  20,00

    Birçok araştırmaya konu olan, İkbal’in her nedense tasavvufî düşünce dünyasına yeteri kadar değinilmemiştir. Oysa İkbal’in dehası tasavvuf geleneğinden beslenir. İkbal’in tasavvufî yönünü ele alan kitap, bir giriş ve iki ana bölümden oluşuyor.

    İkbal’in Kişilik Tahlili

    İkbal, eserleri birçok dünya dillerine çevrilen, evrensel olma niteliğini kazanmış bir şahsiyet olarak karşımıza çıkıyor. Birçok kaynak taranarak kaleme alınan kitap, İkbal’in hayatı, eserleri, edebî kişiliği ve şahsiyetini ayrıntılarıyla ele alıyor.

    İkbal’in Tasavvufî Kavramlara Yüklediği Anlamlar

    Doğulu, çağdaş bir mistik olan İkbal’in tasavvufî kavramlara yüklediği anlamlar, tenkit ettiği tasavvufî tavırlar, kalp, ahlâk, vicdan ve marifetle ilgili kavramlar, varlık ve benlik ile ilgili yorumları üzerine yapılan bu çalışma bu büyük ilim adamını daha yakından tanımamıza yardımcı olacak.

    Elinizdeki kitap, şair, filozof, mütefekkir ve mutasavvıf gibi ünvanların sahibi Muhammed İkbal hakkında bugüne kadar yapılmış en kapsamlı çalışma olma özelliğini taşıyor.

  • Nusayrilik / İnanç Sistemleri ve Kültürel Özellikleri by: Hüseyin Türk  16,00

    ANADOLU’NUN GİZLİ İNANCI NUSAYRÎLİK

    İnanç Sistemleri ve Kültürel Özellikleri

    Suriye Araplarının çoğunluğu Alevidir. Hatta Hatay başta olmak üzere Adana, Mersin gibi güney illerimizde de yaşayan Fellah veya Nusayri olarak bilinen yurttaşlarımızın inancıyla aynı olan bir Alevilik. Fakat bırakalım, son zamanlarda Ortadoğu politik gündemi dolayısıyla sık sık gündeme gelen, Suriye tarihi ve inançlarını tanımayı, Türkiye Nusayriliği (Arap Aleviliği) de pek az bilinmekte, tanınmakta Ülkemizde. Belki bu az tanınmanın bir sebebi de yeterli araştırma olmayışının yanında Nusayriliğin kendi inanç ve ritüellerini dışa karşı saklama, bilinçli gizlilik anlayışlarıdır. İşte Doç. Dr. Hüseyin Türk bu zorluğu da göze alarak günümüz Türkiye’sindeki inanç çeşitliğini kavramak ve Suriye’deki son toplumsal hareketlerin de tarihsel ve inanç arka planını anlamak için önemli bir kaynak oluşturacak bu kitabı kaleme almıştır.

    Kültürel antropolojik bir yaklaşımla yürütülen bu araştırmada, Arap Aleviliği olarak da bilinen Nusayrilik; etnik kökeni, kolları, tarihi, Hz.Ali inancı, din adamları, tabu ve kutsal yiyecekleri, ibadetleri, aile ve akrabalık ilişkileri, amcalık geleneği, bayramları, türbe inancı ve Hızır kültü, ölüm ve reenkarnasyon inançları çerçevesinde inceleniyor.

    İstatistikler, efsaneler ve anekdotlarla zenginleştirilmiş bu çalışma okuyucuya, Hatay ve çevresinde yaşayan Nusayrilerin günlük yaşamlarını ve hayata bakış açılarını gözlemleme fırsatı sunuyor.

    Anadolu Aleviliği, eski Türk inançları ve Hıristiyanlığın etkisiyle yoğrulmuş bu inanç sistemi, gizlilik esasına dayandığı için bugüne kadar hep bölük pörçük ya da yanlış bilgilerle tanınmaktaydı. Nusayriliğin kendi kaynaklarına bakarak ve yansız olarak tasvir edildiği bu kitabın, ülkemizdeki farklı inanç sistemlerinin anlaşılmasına ve günümüz olaylarına ışık tutulmasında katkıda bulunması dileğiyle…

  • Tao-culuk’daki Anahtar-Kavramlar by: Toshihiko Izutsu  19,00
    Merhûm Prof. Dr. Toshihiko İzutsu’nun A Comparative Study of the Key Philosophical Concepts in Sufism and Taoism/İbn ‘Arabî and Lao-Tzû, Chuand-Tzû (Tasavvuf’da ve Tao-culuk’daki Felsefî Anahtar-Kavramların Karşılaştırılmalı Bir İncelemesi/İbn ‘Arabî ve Lao Tzû, Çuang-Tzû) başlıklı 2 cildlik âbidevî eserinin tercümesini takdîm ettiğimiz bu 2. cildinde Lao-Tzû’nun Tao Tê Çing ve Çuang-Tzû’nun da Kitab’ında ortaya koydukları Tao-culuğun anahtar kavramları semantik bir incelemeye tâbi’ tutularak incelenmiş ve Lao-Tzû ile Çuang-Tzû’nun Dünyâ Görüşü’nün temelleri ve çerçevesi ortaya konulmuştur.
    Ortaya çıkan sonuç şaşırtıcıdır. Gerek İbn Arabî’nin gerekse Lao-Tzû ve Çuang-Tzû’nun âleme bakış açıları Vahdet-i Vücûd’un temelde aynı, terminolojide farklı iki versiyonu gibidir.
    İbn Arabî’nin anladığı şekliyle Zât, Amâ’, Adem, Kenz-i Mahfî, Gayb Âlemi, Hakk, Kader, Rabb, Vahdet, Kesret, Rahmân’ın Nefesi, Rahmet, Nefs, Rûh, İnsân-ı Kâmil gibi anahtar-kavramların Tao-culuk’da yalnızca ontolojik muâdilleri bulunmakla kalmamakta, fakat aynı zamanda bu kavramlar İbn Arabî’de nasıl bir yapı oluşturuyor ve birbiriyle ne türlü ontolojik ilişkiler içinde bulunuyorlarsa bunların Tao-culuk’daki muâdilleri de kendi aralarında bu yapıyı ve bu ilişkileri aynen muhâfaza etmektedirler.