Felsefe Düşünce (3)
  • Allah, Kainat, İnsan by: Prof.Dr. İbrahim Düzen  13,00

    XIII. yüzyılda yetişmiş İslam âleminin en mühim müellif ve düşünürlerden olan Nesefî’nin bu eseri, Allah, kâinat ve insan ana başlıkları altında; varlık problemi, ilâhi isimler tasavvuru, insanın yapısı, seyrü sülûk, insanlığın tekamülü, bilgi bakımından veli-nebi-filozof, vahiy ve ilham, keramet ve mucize, kaza ve kader, farklı biçimleriyle üç alem tasavvuru ve kâinatın Allah’la irtibatı gibi alt konuları ele almaktadır. Nesefî bu konuları işlerken üç ana grubun görüşlerine yer verir: Tenasuh ehli, filozoflar, mutasavvıflar. Bunlardan sonra kendi bakış açısını ortaya koyar ki burada genelde bir vahdet-I vücûd telakkisi ve anlayışına sahip olduğu görülür.

    Nesefî ele aldığı konuları tasavvuf perspektifiyle sunmakla birlikte tenasûh ehli ve filozofların görüşlerine de yer verir; ki bu konularda da derinlikli bilgilere sahip olduğunu bizlere göstermektedir. Vahdet-I vücûd ekolüne mensup bir sufinin bu üç ana başlıkla ilgili görüşlerini akademik bir şekilde sunan bu çalışma, vahdet-I vücûd anlayışıyla ilgili eserlerin Türkçe’de az bulunması nedeniyle önemli bir boşluğu dolduracağa benzemektedir.

  • Hayal Alemleri by: William C. Chittick  15,00

    New York State Üniversitesinde öğretim üyesi olan araştırmacı, yazar William C. Chittick, doktorasını Seyyid Hüseyin Nasr yönetiminde Tahran Üniversitesinde tamamlamıştır. İslami düşünce geleneğini derinlemesine incelemiş, felsefe ve tasavvuf alanlarında son derece önemli bulgulara varmıştır.

    Chittick bu kitapta, varlık (vücud) kavramını ve dinlerin çeşitliliği problemini Muhyiddin Arabi’nin en önemli eserlerinden biri olan Futuhat-ı Mekkiye çerçevesinde tartışır.

    Kitap üç bölümden oluşur. “İnsanın Mükemmelliği” adlı Birinci Bölüm’de vücud ve vücud ışığında âlem ve insan ilişkileri anlatılır. Bu ilişkiye bağlı olarak “İnsan-ı Kâmil” kavramına değinilir. “Hayal Âlemleri” adlı İkinci Bölüm, İbn Arabi’nin hayal kavramına ayrılmıştır. Zihnin kurgusundan ibaret olmayan hayale ait görünüşler ve İbn Arabi’nin tecrübelerinden örnekler verilir. Allah’ın rahmetinin gazabını geçtiği vurgulanır. “Dinlerin Çeşitliliği” adlı Üçüncü Bölümde İbn Arabi’nin inancın doğası ve dinlerin çeşitliliği hakkındaki görüşleri açıklanır.

     

  • İslam Düşüncesinde Kötülük Problemi by: Prof. Dr. Metin Özdemir  22,00

    İlahiyatçı Prof. Dr. Metin Özdemir’in hazırladığı bu araştırmanın amacı, kendi varoluşunu anlamlandırma ve ona bir değer biçme niyeti ve çabası içerisinde olan insanın, bu hedefine ulaşabilmesinin önündeki en büyük engellerden birisi olduğunu düşündüğümüz kötülük problemine, makul ve tatmin edici bir çözümün bulunabilmesi imkanlarını belirlemeye çalışmaktır.

    Niçin dürüst insanlar acı çekmektedir? Niçin kötülerin işi yolunda gitmektedir? Niçin masum çocuklar hastalık ve ölümü tatmaktadır, gibi sorular Doğu’da ve Batı’da, en eski düşünce geleneklerinden itibaren sürekli olarak cevapları aranan sorulardır. Ayrıca, özellikle İslam kelamcılarının “iyi ve kötü bütün fiillerin yaratıcısı Allah’tır” gibi kabulleri açısından sorulması ve incelenmesi gereken sorular vardır. İşte bu kitapta, mümkün olduğu ölçüde çeşitli ekollerin bu sorular üzerindeki farklı yaklaşımları ortaya konularak, Kur’ani bütünlük içerisinde yeniden değerlendirilmiştir.

    Giriş Bölümü’nde, konunun net anlaşılması için kötülüğün kavramsal alanını ve kötülük probleminin mahiyeti sunulmuştur. Daha sonra kötülük, “Metafiziki ve Tabiî Kötülük Problemi” ve “Ahlâki Kötülük Problemi” olmak üzere iki ayrı bölümde incelenmiş, ayrıca, gerekli görülen yerlerde, ortaya atılan iddia ve görüşlerin eleştirleri yapılarak konu Kur’an açısından değerlendirilmiş ve Sonuç bölümünde noktalanmıştır.